Det verkar som att människan idag är villig att gå över lik och ta genvägar för att nå sina mål och sin yttre framgång. Allt idag ska gå snabbare, vara billigare och det ska helst vara bättre med en minimal ansträngning. Vad hände med långsiktigheten? Vad hände med det hårda arbetet?  Jag ville skapa en bild som förmedlar kortsiktigheten och girigheten i denna mentalitet. Paradoxalt har bilden tagit tagit nästan 6 månader från idé till färdig bild.

Bakom kulisserna film

 

Story

Jag ville skapa en bild som förmedlar dagens mentaliteten kring att nå sina mål och yttre framgång. Människan tänjer hela tiden på hur långt den är villig att gå för att få yttre framgång och ”lycka”, ibland kan det bli riktigt smutsigt. Jag kapade därför en karaktär, en medelålders man som inte lyft ett finger i sitt liv. Han tänker att ”Kan dom så kan jag” men utan att göra en långsiktig insats. Mannen personifierar girigheten.

Det andra delen är idrottsmän som vigt större delen av sina liv till till att nå ett mål, att bli mästare. I denna bild möter två världar varandra. I ena änden egoism, kortsiktighet, girigheten och i andra änden ödmjukhet, långsiktighet, kämparglöd.

Den giriga mannen har byggt en katapultstol, han gör en kortsiktig insats för att vinna mot dessa elitidrottsmän. Han har riggat fällor, limmat fast skor och placerat ut bananskap på banan, han fuskar och gör allt för att vinna.

 

Research

Utifrån den story jag ville förmedla  började jag göra research vad jag praktiskt behövde för att utforma bilden. Bilden skulle bli en fantasibild men behövde vara verklighetstrogen när det kommer till detaljerna. Det är väldigt mycket detaljer som skulle kunna avslöja bilden som fake, speciellt för den som utövar idrotten.

Men är alltid en balansgång att göra alla som kollar på en bild nöjd, någonstans måste man motivera hur lång tid man kan lägga på research för en väldigt liten del av publiken. Men jag ville såklart det så verklighetstroget som jag bara kunde, därför letade jag professionella löpare, utrustning och riktiga löparbanor m.m.

 

Skissarbete

Efter att researchen var klar så tog jag kontakt med Mattias Käll som är illustratör, han fick uppgiften att visualisera mina tankar. Eftersom jag ritar som en 2-åring så fick han hjälpa mig. Syftet var att hitta bra placering på alla elementen i bilden och börja realisera bilden. På så vis kunde jag se vilka olika bakgrundselement jag skulle använda mig av. Skissbilden funkar även som stöd när jag fotograferar bilden. Mycket händigt och proffsigt utfört arbete av Mattias Käll.

 

Skissbild där illustratören Mattias Käll har hjälpt mig att få ner mina tankar i fysisk form. Vi arbetade ihop för för att hitta rätt placeringar på element, modeller och bakgrund. Skissen funkar även som ett stöd vid fotograferingen.

Tillverkning av katapultstolen

Jag ville ha en speciell stil på katapultstolen. Jag hittade en beigefärgad stol på loppis men Giriga Mannen hade ”smällt” in för mycket i stolen rent färgmässigt så därför bestämde jag mig för att måla stolen i en mörkare brun färg. Jag hittade ingen riktig tygfärg så jag fick köpa brun hobbyfärg, vilket visa sig vara bra eftersom fåtöljen fick en ganska sliten och sunkig känsla. Jag köpte också hjul på Biltema vilka jag monterade under stolen.

 

Jag tillverkar en katapultstol till fotoprojektet. Jag hittade en begagnad fåtölj som jag målade brun och monterade hjul på.

 

Arena, löparbana och bakgrund

För att kunna genomföra en kontrollerad fotografering som tar en heldag så behövde jag hitta en löparbana som var inomhus. Att fotografera utomhus innebär alla möjliga problem som väder och vind. Det innebär mycket mer jobb att förankra utrustning med sandsäckar m.m och mer manskraft. Om vädret växlar om kanske man får avbryta fotograferingen vilket är förödande med så mycket planering bakom fotograferingen.

Därför valde jag att fotografera på den lokal inomhusbanan Tybblelundshallen. För att ge bilden mer ”tävlingskänsla” ville jag ha med en arena i bakgrunden. Jag valde därför ut en lokal fotbollsarena som jag fotograferat tidigare och placerade in som del av bakgrunden. Jag använde också en bergskedja och himmel som jag fotograferat tidigare i Jordanien/Wadi-Rum, visuellt gillar jag när bergen har en öken/röd känsla i dem.

Fotbollsarena som jag fotograferat tidigare. Den passade bra då ljuset från strålkastarna låg på från rätt håll.

 

Underlaget som löparna springer på. Alla element fotograferas separat, på så vis har jag friheten att flytta runt och justera placering på modellerna i efterhand. På så vis undviker jag att låsa in mig i ”ett hörn”.

 

Bergskedja jag fotograferade i Jordanien/Wadi-Rum. Bilden har motljus vilket är bra, eftersom allt ljus måste ha samma riktning i bilden och matcha med andra element i bilden.

Klädstyling och sminkning

Stylisten Carina Lundgren hjälpte mig att ta fram kläder till modellerna. Löparna hade egna tävlingskläder med sig men Giriga Mannen och domaren hjälpte hon till att ta fram kläder till och hon stylade även giriga mannens hår så att det stod upp för att få en riktig ”fartkänsla” i bilden. Hon sminkade även alla modeller inklusive löparna för att deras hud skulle bli lite mattare. När man fotograferar med studioblixtar (lampor) utan smink så upplevs huden ofta glansig och fet.

Stylisten Carina Lundgren sminkar modellen medan han njuter av chips och öl 😉

 

Stylisten stylar modellens hår så att det står upp, för att få mer fartkänsla i bilden. Hon har även tagit fram kläderna som gör att huvudkaraktären känns lite mer girig och gubbig.

Giriga mannen

Huvudpersonen i bilden var det viktigaste elementet. Jag ville ha en person som hade kulmage och var skäggig. En annan aspekt var att personen skulle vara villig att porträtteras på detta sättet, alltså vara bekväm i sin kropp. Jag hittade en person som vart väldigt engagerad under projektet som passade bra för syftet.

Stylisten tog fram förslag på olika typer klädsel men tillslut blev det en brynja. Stylisten smetade ner brynjan med senapsfläckar så han skulle se lite mer ovårdad ut. Han fick också ett par korta gröna shorts för att framhäva låren mer.

När katapultstolen slungas iväg så flyger chipsen ur skålen och ölen i burken skvimpar ur burken. Jag fotograferade chipsen och öldropparna för sig och la in i bilden i efterhand i Photoshop. Även gummibandet som slungar iväg honom fotograferades separat.

 

Giriga mannen sitter i sin slitna hemmabyggda katapultsoffa. För att få honom att upplevas lat och girig har han chipsskål i ena handen och läsk i andra. I knät sitter hans elaka katt.

Vi blåste med en kraftig lövblås för att ansiktet och läpparna på Giriga Mannen skulle fladdra. Även håret får mer vindkänsla.

 

Elaka katten

Jag fick idén att ha med en katt i bilden som klänger sig fast i soffan, för att få mer av en ”hemmakänsla” på Giriga Mannen, som om han satt och kolla på TV hemma i soffan.

Katten klänger sig fast i soffan och i sin ägares ben. Katten är fotograferade separat i min studio, man får vara lite delikat när man fotograferar djur och respektera dom. Jag och stylisten tyckte att det kunde bli en stressad miljö för katten ute i löphallen så därför fotograferade jag den i studion.

Jag placerade soffan i exakt samma vinkel som den stod i löphallen, sen lät jag katten jaga en leksak samtidigt som jag fotograferade den. På så vis fick jag bilder när katten leker, när klona är ute, när tänderna var framme och olika kroppspositioner. Allt för att få rätt känsla och uttryck i bilden. På så vis kunde jag lägga ihop olika kroppsdelar i Photoshop och få katten precis som jag ville ha den.

Jag la också till till extra hår i efterhand i photoshop som blåser från kattens kropp. Kollar man nära så har katten sprättat hål I Giriga Mannens lår och det rinner blod från låret.

 

Katten klänger sig fast i katapultstolen och i sin ägare i hopp om att överleva. Katten är ”ihopbyggd” av flera olika bilder för att få rätt ställning/vinkel och uttryck.

 

För att få rätt vinkel och position på katten fotograferade jag flera bilder på katten samtidigt som ägaren lekte med den. På så vis fick jag bilder när katten hoppade, låg ner, visade tänderna och hade klorna ute. Efteråt kombinerade jag olika bilder på katten i Photoshop och fick exakt den vinkel jag ville ha.

 

Löpare

Största utmaningen var att hitta bra löpare till fotograferingen. Dom vet hur en bra start ska se ut, dom har rätt utrustning och kläder vilket underlättar arbetet enormt. Efter mycket sökande hittade jag tillslut fem personer som tävlar eller tävlat i löpning, men behövde totalt sex löpare.

Så jag började leta efter en person som fysiskt såg ut som en löpare vilket inte var lika svårt. Denna person fick gå en minikurs för att kunna genomföra en någorlunda bra 100 meters start.

 

Löpare som gör en explosiv start. Han ser chockad ut och funderar på vad Giriga Mannen gör.

 

Löparna precis efter startskottet gått av.

 

En av löparna har fått sina fötter ihopknutna och den andra sina skor fastlimmad på startblocken. Mittersta löparens öde avgörs av ett bananskal.

 

Jag använde mig av riktiga löpare som modeller för att få snygga och explosiva starter.

 

Här testfotograferar jag löparna på banan för att se om placeringarna på dem fungerar inför fotograferingen.

 

Explosiv start från en av löparna. Jag har lättat upp ljuset runtomkring modellen med reflexskärmar för att fyll skuggorna med mer ljus.

 

Domare

Det visa sig att domare har speciell utrustning och det varier en hel del mellan olika domare och tävlingar. Idag använder man oftast elektroniska startpistoler, men jag ville ha ”old school” pistoler då jag tyckte det skulle passa bättre rent visuellt. Att få tag på en sån pistol var svårt så jag fick köpa en leksakspistol. Eftersom domaren står så långt bort från kameran så gick det bra.

Domarna har ibland armskydd vilket jag tyckte var en intressant detalj, ibland hörselkåpor och ibland även skyddsglasögon. Dom har också en pistol för startskott och en pistol för om någon tjuvstartar.

Jag ville att domaren skulle vara lite trött, som känslan att hon vart domare i 35 år och börjar lessa ur på det. Därför fick hon spela lite trött och hängig.

Jag förbereder elektronik till startpistolen. Små detaljer som gör bilden mer trovärdig.

 

Dubbla startpistoler, en för start och en för tjuvstart. Hörselkåpor och skyddsglasögon, men även armskydd på ena armen. Till startpistol

 

Ljussättning

Ljusets riktning

Ibland fotograferar jag bakgrundsbilder specifikt för en bild, ibland använder jag mina egna arkivbilder som bakgrundsbilder. När man producerar avancerade bildmontage som detta gäller det att man har koll på ljuskällorna. Det viktiga är att ljuset har så liknande karaktär som möjligt på alla delar i bilden. Exempelvis ska riktningen från ljuskällan(orna) och hur skuggor faller vara så lika som möjligt.

Realistiskt vs intressant ljus

Samtidigt så är jag inte ute efter att skapa någonting realistisk ljussättning, utan nått som är attraktivt för ögat. Hade jag satt ett verklighetstroget ljus på denna bild hade det mesta vart mörkt eftersom det är motljus. Åter igen handlar det om att hitta en balansgång mellan verklighet och det som är snyggtJag fotograferade alla modeller med ljussättningen nedanför. Alla modeller fotograferades i samma ljus, men jag förflyttade hela ljusuppsättningen mellan varje modell när jag fotograferade dem individuellt.

Frysa snabba rörelser

Eftersom det är mycket snabba rörelser i denna bild behövde jag fotografer med s.k. kort brinntid. Det gör att man kan frysa snabba rörelser och slipper oskarpa bilder med ”släpningar” efter modellerna. Jag var också tvungen att utesluta allt omgivande ljus i lokalen av samma anledning så därför fotograferade jag på slutartid F8 vilket gör att omgivande ljus inte registreras i i bilden. Jag använde mig av Broncolor Move 1200- batterpack och blixtar vilket har superkort brinntid.

 

Ljussättningen som jag använde för denna fotografering.

 

En stor Broncolor 150cm octabox med typ 45 graders riktning ner mot modellen. Framför modellen har jag ställt en 2x2m Wescott Scrim Jim för att ge ytterligare mjukare och omfamnande ljus.

 

Broncolors 1200-pack funkar utmärkt för att fånga/frysa snabba rörelser från löparna, stänkande öl, flygande chips och en snabb katt.

 

Från sidan har jag placerat en 60×100 cm softbox som jag vridit för att ge bra spridning. Denna box fyller skuggsidan av modellen med ljus. Bakom modellen har jag ställt en stor reflektor för att det ska vara enkelt att frilägga modellen. Bredvid modellen en till reflektor för att ytterligare fylla skuggsidan med ljus.

Fotograferingen

Förberdelser

Eftersom det är så många element som ska fotograferas under plåtningen så förbereder jag mina fotograferingar extremt mycket, på så vis eliminerar jag eventuella fel som kan uppstå. Uppstår det nått har jag oftast en plan B. Jag skriver nästan alltid checklistor för alla element som ska fotograferas, mäter höjd på kamera och avstånd till modeller om jag i efterhand behöver komplettera med element till bilden.

Fotograferingsteknik vid bildmontage

Vid fotografering av bildmontage med många många element är det viktigt att kameran inte rör sig, det underlättar när man ska lägga ihop bilderna. När jag fotograferar så använder jag i princip alltid stativ och fjärrutlösare, oftast viktar jag ner stativ/kamera med sandsäck. På så vis vet jag att även om någon sparkar till stativet så står det kvar. På bilden nedan har jag spärrat av runt kameran för att undvika att modeller kommer åt kameran.

Fotograferar alltid allt separat

Jag fotograferade alla modeller och objekt separat, på så vis kan jag i efterhand ändra position på dem och flytta runt dom om jag vill i Photoshop.  Det gör att jag kan ha ett väldigt långt skärpedjup i bilden eftersom jag fokuserar om mellan varje modell. Även om man kör en liten bländare för att få lång skärpedjup kan det räcka med att en modell står en meter bakom vilket resulterar i oskärpa på den bakre modellen.

 

Jag instruerar löpare att han ska se lite mer förvånad och chockad ut. Jag fotograferar alltid med stativ och fjärrutlösare för maximal skärpa och viktar oftast ner mina stativ och ibland spärrar jag av runt kameran för att slipp att folk stöter till kameran.

 

Jag fotograferar i princip alltid mot dator, på så sätt kan jag få upp bilden i större storlek och zooma. Jag kan kontrollera detaljer, skärpa men jag kan även göra ”snabbmontage” och lägga ihop olika bilder för att se hur bilderna överlappar.

 

Testfotografering mot datorn. Brevid har jag skissen och checklista för att försäkra mig om att alla element blir fotograferade. Listan är lång!

Reutschering

Retuscheringen innefattar i princip allt det arbete som sker efter att bilden förts in i datorn. I korthet innebär det att man förfinar bilder med olika digitala bildbehandlingstekniker.

Sortering

När jag fotograferat alla element för jag över dom till min stordator som är kraftfullare än min bärbara, där kan jag arbeta med hundratals photoshoplager utan problem. Jag börjar alltid med att göra en grovsortering och väljer ut dom bästa bilderna från varje modell.

Därefter gör jag ett ”snabbmontage” där jag provisoriskt placerar ut modellerna där dom ska vara och jag ”känner in” om kompositionen är bra. Om jag behöver göra justeringar så kan jag flytta runt modellerna. Därefter gör jag en snabb råkonvertering, ställer lite skärpa, exponering m.m.

Friläggning av modeller, objekt och skuggor.

Därefter frilägger jag alla objekt, modeller och skuggor och placerar dom i mappar. Friläggningen gör jag dels som nämnt att jag kan flytta runt objekt efter behag, men också för att jag ”isolerat” ska kunna retuschera varje objekt för sig. När man arbetar med bildmontage handlar det om att få olika bilder att ”smälta” färg, ljus och perspektivmässigt.

Detta gör att jag kan justera övergångarna mellan olika objekt så dom inte ser inklippta ut. Jag frilägger även skuggor med speciella tekniker. Det är väldigt svårt att efterkonstruera skuggor, därför frilägger jag dom och använder dom naturliga skuggorna.

Dodge & burn, färgkorrigering och effekter.

När alla objekt är på plats så börjar jag med den roligaste biten, att skapa känsla/dynamik i bilden. Med hjälp av ”Dodge & Burn” (med kurvlager), som  innebär att man målar med ljus, alltså man lägger till/ta bort ljus/skuggor. Det är här konstnärligheten kommer in. Dodge & Burn tekniken gör att man skapar en tredimensionell effekt på modellerna, dom blir helt enkelt att kännas mer närvarande och levande.

Därefter så gör jag färgkorrigering av bilden. Om någon är rödlätt i ansiktet justerar jag det. Justerar så att allas kläder har en enhetlig och balanserad färg. Därefter så lägger jag in färgton/filter över bilden för att skapa en ”filmisk” känsla. Brukar använda mig av Adobe Color CC för att hitta bra kompletterande färger, väldigt användbart. Därefter lägger jag på skärpa och exporterar. KLART!

 

Jag isolerar och frilägger alltid objekt och modeller från bakgrund. På så sätt kan jag arbeta individuellt med varje objekt för att få allt att ”smälta” ihop.

 

Utrustning använd i produktionen

Kamera: Nikon D810
Objektiv: Nikkor 24mm tilt/shift
Blixtar: Broncolor Move 1200 pack med 2st MobiLED huvuden
Reflektorer: Lastolite och Wescott Scrim Jim 2×2 meter
Sekundärt ljus: Broncolor 60x100cm
Ljusmätare: Sekonic L-758.
Bärbar dator: Macbook Pro.
Dator för retuschering: MacPro late 2013, 3.5GHz 6-core 16gb. dubbla FirePro.
Ritplatta: Wacom Intous 4.
Mjukvara:  Adobe Lightroom CC  att fotografera mot, Adobe Bridge CC för sortering av bilder och Adobe Photoshop för retuschering

Är du journalist och vill skriva om detta projekt?

Så länge din tidning eller blog inte publicerar känsligt innehåll, så har du mitt medgivande att skriva om projektet och använda dig av bilderna. Kontakta mig om du vill ha mer information eller högupplösta bilder. Var vänlig skicka en kopia av publikationen till mig eller länka till den.

Kreditera alltid mitt kreativa team enligt följande:

Photography and retouch: Andreas Varro
Styling and Makeup: Carina Lundgren
Assistants: Nalle Martinsson

Länka alltid till dessa
Detta blogginlägg: http://www.itsvarro.com/blogg/shortcut-samhallssatirisk-fotoprojekt/
Till min facebook: www.facebook.com/itsvarrophoto
Till min instagram: www.intstagram.com/itsvarro

Kontakt: Andreas@itsvarro.com, +46 (0)723 289 510

Högupplösta bilder: https://adobe.ly/2qi4Ygi

 

Är du intresserad av att sammarbeta med mig?

Är du intresserad av att ditt varumärke syns inom fotobransche? Skicka ett e-post eller ring så kan vi diskutera detta. Mina kommersiella och personliga projekt har vart publicerade världen över hundratals gånger i olika prestigefyllda tidningar och magasin. Projekt som exempelvis Underwater Restaurant and Condom Challenge