Den moderna teknologin har förändrat våra liv dramatiskt. Ibland överreagerar jag kanske men såsom smarttelefoner och sociala medier har ändrat våra skrämmer mig en aning. Vi pratar mindre med varandra och spenderar mer tid i den digitala världen än i verkliga livet. Kalla mig bakåtsträvare men jag är osäker om det är särskilt bra utveckling.

När jag tittar framåt så tror jag att just detta är och fortsatt kommer vara en av våra största utmaningar. Jag tycker det är ett problem om behöver uppmärksammas mer.

Denna bild blev utsedd till Årets Bild i kategorin Digital Illustration under svenska mästerskapen i porträttfotografering. 

 

Bakom kulisserna film

Bakrund till projektet

Jag ville skapa en bild som förmedlar hur det känns när mobilen försöker dra in en i den digitala världen. Även om jag har det trevlig med familj och vänner så kan jag få känslan att jag behöver kolla mina sociala medier eller kolla min mail bara för att se om den där kunden har svarat, och det är nästan alltid  ”en sista gång”. jag tror att jag är långt ifrån att vara ensam om denna känsla och det är beroendeframkallande.

En man är på semester och sitter bekvämt i hotellet och dricker sin kaffe, äter en smörgås och läser några böcker om hur man ”hittar sig själv” och stressar ner. Även om han är på semester så får han sms av sin chef som undrar om han färdigställt dom sista uppgifterna innan han gick på semester.

Plötsligt börjar dom digitala krafterna att ”suga in” honom i mobilen, han får panik och kan inte kontrollera känslorna.

 

Skiss

Jag tog fram en grundläggande skiss mycket för att få ner mina idéer på ”papper”, men också för att se vilka element som jag behövde för att skapa denna bild. Jag behövde en huvudkaraktär och många händer men även rekvisita rekvisita för att förmedla bildens budskap.

Miljön runt huvudpersonen behövde vara lugn och avslappnad, som om han var på semester. Det är egentligen bara händerna och hans ansiktsutryck som ska skapa panikänslan i bilden. Böckerna, kaffet och den fina loungen passade perfekt för bilden för att balansera paniken med lugnet. Jag behövde även stora fönster i bakgrunden med en vacker vy utanför fönstret.

Min första sketch jag tog fram för Forever Online projektet. Jag använde den som referens när jag letade miljöer och fotograferade bilden.

Reka fotograferingsmiljöer

Jag hade några idéer vart jag kunde tänka mig att fotografera bilden, men när jag träffade min vän Magnus James och hade lunch med honom på Kinnarps Interior i Örebro, företaget han äger, så erbjöd han mig att låna ut möbler och rekvisita inför mina kommande fotograferingar. Det passade perfekt då jag precis skulle börja med Forever Online projektet.

Jag frågade om jag fick vara i deras showroom och det var inga problem. Dom har massa häftiga designmöbler och rekvisita så jag sparade mycket tid på att behöva leta runt. Kinnarps har även stora fönster i sitt showroom vilket jag behövde i min bild.

Kinnarps showroom har stora fönster vilket var ett måste för projektet eftersom jag ville lägga in en snygg bakgrund utanför fönstret med fotomontage. Dom har även mycket snygga designmöbler jag kunde välja bland.

 

Ljus och utrustning

För det mesta blandar jag omgivande ljus med blixtljus i mina kompositioner. Men jag blandar dom inte i samma bild utan fotograferar olika exponeringar och lägger ihop dem i photoshop i efterhand.

Jag gör detta för att slippa handskas med blandade färgtemperaturer. Eftersom mina fotograferingar oftast är långa så betyder det att det omgivande ljuset förändras i karaktär under fotograferingens gång, både i färgtemperatur, vart skuggor ligger placerade i miljön men även karaktären på ljus/skuggor. När jag separerar blixtljus och omgivande ljus så får jag bättre kontroll.

En av exponeringarna jag fotograferade där jag belyste modellen med blixtljus.

 

En av exponeringarna jag fotograferade med omgivande ljus utan modell. Denna var senare ihoplagd med exponeringen ovan med modellen i Photoshop.

 

Blixtljus

Vad det gäller blixtljus så använde jag mig av en stor octabox som huvudljus, framför den placera jag en stor vit skärm för att skapa ett mjukare ljus på modellen. Andra ljuskällan var ett kantljus med raster, detta för att få lite kantljus på modellen som simulerar solen utanför fönstret. Placerade även en reflexskärm bakom modellen så jag enklare kunde frilägga hans hår, denna gav också lite fyllnadsljus på modellen.

Ljusdiagram från fotograferingen

 

Jag använde mig av en 150cm octabox som huvudljus med en 2 meters skärm framför för att mjuka upp ljuset mer. Foto: Sarah Karlsson

 

Använde en 60x100cm softbox med raster för att få ett kantljus på modellen. Foto: Sarah Karlsson. 

 

I used my Nikon D810 with a 24mm tilt/shift tethered to a MacBook Pro. Använde mig av Nikon d810 med ett 24mm tilt/shift objektiv och jag fotograferade bilderna direkt mot min dator för att kunna se bilderna i högre upplösning. Foto: Sarah Karlsson

 

Rekvisita och möbler

Eftersom jag kunde låna Kinnarps showroom som fotomiljö så hade jag mycket möbler att välja bland. Först testade jag en stor röd fåtölj men senare bytte jag till en annan då den var för rund och glad i former och färger. Jag bytte till en fotölj som ser är väldigt snygg men ser lite ut som ett fängelse med typ ett räcke runt stolen. Det bra med denna fåtölj var att handmodellerna kunde sträcka sina händer genom räckorna och det skulle se ut som att modellen sitter som i en bur.
Den första fåtöljen jag började med som jag sen bytte ut då den kändes för rund och glad i formerna.

 

”Fängelsestolen” som jag valde att använda i min scen.

 

Modellerna hade större möjlighet att sträcka sina händer genom räcket på stolen.

 

Modellerna kunde även hålla i räckena på denna stol som om någon vill hålla fast huvudkaraktären i stolen.

Modeller

Första stället jag börjar leta efter modeller är på Facebook. Jag har ett bra nätverk som brukar dela mina sökningar och jag får nästan alltid fram bra förslag. Jag letade efter en modell med ett specifikt utseende och fick några riktigt bra förslag. Men när en av mina kollegor dök upp i mitt facebookflöde så tänkte jag att han skulle passa perfekt i denna bild. Han har ett karaktäristiskt utseende med höga kindben. så jag tillfrågade honom och han tackade ja.
Jag behövde också många handmodeller så jag gjorde en ny sökning och det slutade med att jag hade 10-15 olika modeller att välja bland.
Huvudkaraktären David som tar det lugnt innan fotograferingen. Foto: Sarah Karlsson 

 

Några av handmodellerna som var med i bilden. Foto: Sarah Karlsson

 

Huvudmodellen tillsammans med en av handmodellerna. Foto: Sarah Karlsson

Fotograferingen

Huvudkaraktären

Jag började fotografera huvudkaraktären för att få en bra grundbild att arbeta med som jag stegvis kunde börja ”bygga på” med händer och telefoner. Jag ville att han skulle ha en utryck i ansiktet som förmedlar panik, så jag bad en av modellerna att dra hans huvud bakåt medan han gjorde motstånd vilket slutade i ett bra panikslaget ansiktsutryck.

Huvudkaraktären blev instruerad att sitta väldigt still med händer och fötter. När man arbetar med att lägga ihop väldigt många exponeringar på detta sått så underlättar det i efterarbetet i Photoshop om alla exponeringarna är linjerade.

Handmodellen drar huvudpersonens huvud bakåt medan han gör motstånd för att få ett bra ansiktesutryck.

 

Handmodeller

Efter att jag fick fram en bra grundbild på huvudkaraktären så började jag fotografera händer och telefoner runt honom. Jag fotograferade 10-20 exponeringar för varje modell med deras händer och telefoner på olika ställen runtomkring modellen, på så sätt kunde jag i efterhand välja ut vilka händer som passade bäst i kompositionen. Jag begränsade jag mig inte till en komposition vilket är det fina med att arbeta med bildmontage.

 

Bakgrundsmiljö och rekvisita

Till sist fotograferade jag rummet utan modell i separata exponeringar både med blixtljus och med omgivande ljus.  Det är väldigt bra att ha allt fotograferat separat i olika exponeringar, om jag i efterhand ändrar mig och vill ljusa upp miljön så finns möjligheten till det utan att jag ”förstör” pixlarna i Photoshop kurvlager och effekter.
Jag fotograferar möblerna med blixtljuset från olika håll så jag i efterhand kan lägga in kantljus om jag ville. Samma här, på detta sätt kan jag i efterhand bestämma mig om jag vill ha ett kantljus eller på möblerna. Det är lättare för mig att ta detta beslutet när jag retuscherar bilderna än på plats. Flexibilitet.
Jag fotograferade olika exponeringar på bakgrunden, både med blixtljus och med omgivande ljus. Då kan jag i efterhand styra vart ljuset ska komma ifrån. 

Sortering och råkonvertering

Jag började med att sortera bilder och välja ut vilka jag ville jobba med. Jag gjorde en grundläggande råkonvertering på dessa såsom skärpa, vitbalans och exponering. Sedan placerade jag in dessa på samma arbetsyta i Photoshop och linjerar alla bilder med varandra.

Jag placerar alltid in bilder som smartobjekt i Photoshop för på så vis kan jag alltid gå tillbaka och ändra exponering, skärpa, vitbalans i råfilen utan att behöva göra det med olika effektlager, detta medför att slutkvalitén blir betydligt högre.

Om man börjar kompensera det man kunde ändra i råkonverteringen med effekter och kurvlager så förstör man pixlar. Det kanske blir bra för en bild som ska visas på webben på en bra bildskärm, men i utskrift börjar dessa problem synas mer.

 

Maskning

Efter det börjar jag frilägga modeller, händer och objekt i bilden. För vissa objekt och händer frilägger jag även skuggorna separat från struktur så jag kan flytta runt dem fritt. I princip friläggs alla objekt så jag senare kan arbeta isolerat på med dem, det är tidskrävande men det underlättar och höjer kvalitet på arbete senare i retuscheringsprocessen.

 

Jag maskade ut alla objekt I bilden så jag senare kunde arbeta isolerat med varje objekt, vilket förbättrar förbättrar kvalitén på retuscheringsarbetet.

 

Här har jag gjort en grundläggande maskning och placering av objekt i bilden. Efter detta är det dags att skapa djup i bilden med skuggor och ljus.

 

Dodge and burn

Nästa steg är att få alla objekt att ”smälta ihop” för att få skapa en känsla av djup i bilden och få det att se mer realistiskt ut. Just nu känns det mesta bara inklippet ut. Dodge och burn är en teknik man kan använda för olika saker, exempelvis skugga ner vissa områden kring objekt men även förstärka ljus. Frågar du mig är det denna bit som är den konstnärliga för att skapa rätt känsla i bilden. Alla steg är såklart viktiga men vissa är mer kritiska än andra.

 

Bilden efter s.k. ”Dodge and burn” arbete för att skapa djup och dynamik i bilden.

 

Bakgrund och effekter

Jag provad några olika bakgrunder utanför fönstret men valde en bild jag fotografera tidigare från skärgården. Jag anpassade bilden så att solen ligger på rätt ställe i förhållande till det infallande ljuset i rummet. Även här använde jag dodge and burn tekniken.

Lampan var avstängd när jag fotograferade den men med hjälp av retuschering så kunde jag få den att se ut som om den var på.

Slutligen la jag till ljuseffekter på telefonerna med hjälp av olika penslar och lagerlägen. Min första idé var att jag skulle försöka skapa riktigt ljus med små blixtar från varje telefon, men insåg ganska snabbt att det skulle bli för komplicerat och förmodligen ett sämre resultat, eftersom att jag ändå skulle flytta runt händerna i bilden så jag struntade i det.

Slutliga bilden Forever Online.

 

Rekvisita och detaljer i bilden, notera texterna på böckerna.

 

Händer som greppar tag i huvudkaraktären.

 

Händer och telefoner. Notera skärmavbildningarna på telefonerna och ljuset från telefonerna.

 

Utrustning använd under fotograferingen

Kamera: Nikon D810
Objektiv: Nikkor 24mm tilt/shift
Blixtar: Profoto d1 500 x 2
Diffusion: Lastolite scrim jim 2×2 meter
Ljusmätare: Sekonic L-758
Dator vid fotograferingen: Macbook Pro
Dator vid retuschering: MacPro late 2013, 3.5GHz 6-core 16gb. dual FirePro
Ritplatta: Wacom Intous 4
Mjukvara:  Adobe Lightroom CC for tethered shooting, Adobe Bridge CC for image sorting/tagging and Adobe Photoshop for retouching.

Roliga fakta

Total produktionstid: Ca 30-40tim
Tid från idé till färdig bild: ca 6 månader
Tid för retuschering: ca 15tim
Antal lager i Photoshop: XXX
Storlek på Photoshopfil: 12,56GB

Är du journalist?

Är du journalist och vill skriva om detta projekt i din tidning? Så länge din tidning inte innehåller känslig information så får du använda dig av informationen och bilderna i detta blogginlägg. Kontakta mig om du vill ha högupplösta bilder. Var vänlig att skicka mig en kopia av tidningen eller länk till där du publicerar detta.

Kreditera alltid mitt team när du publicerar

Idé, Foto och retuschering: Andreas Varro
Assistenter: Sarah Karlsson and Christian Swidén
Bakom kulisserna bilder: Sarah Karlsson
Bakom kulisserna video: Emil Nordhammer

Länka alltid till dessa om du publicerar på nätet

Detta blogginlägg: http://www.itsvarro.com/forever-online/
Min facebook: www.facebook.com/itsvarrophoto
Min instagram: www.intstagram.com/itsvarro

Kontakt: Andreas@itsvarro.com, +46 (0)723 289 510